Laatu toiminnan jatkuvan kehittämisen kohteena

  • Markku Markkula Teknillinen korkeakoulu
Avainsanat: teknilliset korkeakoulut [http://www.yso.fi/onto/yso/p18417], laadunhallinta [http://www.yso.fi/onto/yso/p9907], laatujärjestelmät [http://www.yso.fi/onto/yso/p2722], TQM, Total Quality Management, Koulutuksen laatu -ohjelma (KOLA), koulutuksen laatu,

Abstrakti

Opiskelijassa, asiakkaassa, tapahtuvat välittömät ja välilliset muutokset ovat aina keskeisin tuloksekkuuden mittari. Nykyaikaisesta laatutoiminnasta saatava hyöty syntyy käyttämällä laatutoimintaa koko organisaatiolle yhtenäisen, asiakasta korostavan ajattelutavan prosessikehikkona ja työvälineenä. Kirjoittajan mukaan nykyaikaisen laatutoiminnan systemaattista soveltamista koulutukseen on Suomessa suoritettu varsin vähän. Positiivisena esimerkkinä hän esittää "Teknillisen korkeakoulutuksen laatu" - kehittämisohjelman ensimmäisenä työvaiheena luotua KOLA-mallia, jonka ideaalitavoitteeksi määriteltiin kehittää korkeakoululaitos TQM-periaatteita noudattavaksi, asiakasläheiseksi palveluorganisaatioksi.

Kirjoittajan esittely

Markku Markkula, Teknillinen korkeakoulu
Teknillisen korkeakoulun Täydennyskoulutuskeskuksen johtaja; diplomi-insinööri ; Markkula on syyskauden 1993 vierailevana tutkijana ja opettajana University of Wisconsin-Madisonissa Yhdysvalloissa. Markkula toimii kansainvälisen järjestön International Association for Continuing Engineering Education IACEE:n pääsihteerinä.
Osasto
Katsauksia
Julkaistu
joulu 1, 1993
Viittaaminen
Markkula, M. (1993). Laatu toiminnan jatkuvan kehittämisen kohteena. Aikuiskasvatus, 13(4), 265–273. https://doi.org/10.33336/aik.96910