Tulkintoja suomalaisen peruskoulun työrauhasta Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksissa vuosina 2010–2020

Kirjoittajat

  • Suvi Lehtomäki Turun Yliopisto
  • Mirjamaija Mikkilä-Erdmann Turun yliopisto

Avainsanat:

mielipidekirjoitukset, peruskoulu, sisällönanalyysi, työrauha

Abstrakti

Työrauha on merkittävä oppimisen ja hyvinvoinnin osatekijä peruskoulussa. Artikkelissa tarkastellaan, millaista keskustelua koulujen työrauhasta julkisuudessa käydään ja mihin tekijöihin työrauhailmiöstä käyty keskustelu yleisimmin kohdistuu. Tutkimusaineisto koostuu Helsingin Sanomissa julkaistuista mielipidekirjoituksista (N=70). Tarkasteltava ajanjakso sijoittuu vuosiin 2010–2020. Analyysimenetelmänä käytetään aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Aineistosta tunnistettiin kolme pääteemaa, jotka nousivat yleisimmin esiin työrauhailmiöstä esitetyissä puheenvuoroissa. Teemat ovat: opettajan työnkuva, inkluusio käytännössä sekä peruskoulun muutos. Julkisessa keskustelussa työrauhan määrittelyssä korostuvat oppilaiden tasa-arvoiset oppimisen mahdollisuudet sekä opettajan mahdollisuus keskittyä opettamiseen. Peruskoulujärjestelmää koskeva puhe sen sijaan näyttäytyi keskustelussa polarisoituneena. Työrauhaan liittyvät haasteet paikannettiin usein keskustelussa yksilötason ongelmiin, kuten oppilaan tuen tarpeeseen, mutta ratkaisuehdotukset kohdistuivat järjestelmätasolle. Esimerkiksi opettajan työnkuvan rajaamisen tarve nousi vahvasti esiin mielipiteissä. Tämä tutkimus tuo esiin peruskoulun työrauhan toteutumisen kannalta tärkeitä teemoja, joita on tarpeen nostaa laajempaan koulutuspoliittiseen keskusteluun tulevaisuudessa.

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2024-10-30

Viittaaminen

Lehtomäki, S., & Mikkilä-Erdmann, M. (2024). Tulkintoja suomalaisen peruskoulun työrauhasta Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksissa vuosina 2010–2020. Kasvatus & Aika, 18(3), 43–61. https://doi.org/10.33350/ka.115290