Johan Kraftman ja valistusajan varhainen pedagoginen ajattelu

Kirjoittajat

  • Ella Viitaniemi Tampereen yliopisto

Avainsanat:

Valistusaika, trivaalikoulu, pedagoginen ajattelu, Pori, 1700-luku, yhteiskuntahistoria, opetussuunnitelman kehittäminen

Abstrakti

Artikkelissa tarkastellaan valistusajan varhaisia pedagogisia periaatteita ja ihanteita Suomessa. Tutkimuksen keskiössä on Porin triviaalikoulun rehtori Johan Kraftmanin (1713–1791) ajattelu ja toiminta sekä erityisesti hänen pitämänsä puheet Tal om Läsnings-werket, hållne wid Examina Anniversaria, i Björneborgs trivial-schola triviaalikoulun lukuvuoden päättäjäisissä vuosina 1749–1751. Nämä puheet julkaistiin nopeasti vuonna 1751 Tukholmassa, jolloin koulujärjestyksen uudistamista käsiteltiin valtiopäivillä. Kraftman pyrki vaikuttamaan suoraan valtakunnalliseen koulutuspolitiikkaan julkisen mielipiteen ja valtiopäivien kautta. Kraftmanin puheet avaavat erityisen näkökulman 1700-luvun yhteiskuntaan, jossa niin yliopistoissa kuin politiikassa pyrittiin vastaamaan nopeasti kehittyvien luonnontieteiden tuomiin mahdollisuuksiin valtakunnan kaikkinaisen hyvinvoinnin ja vaurauden kehittämiseksi. Artikkelissa kysytään, mitkä olivat Kraftmanin pedagogiset tavoitteet ja keinot koulutuksen kehittämiseksi. Miten ja miksi Kraftman halusi rehtorina olleessaan muuttaa triviaalikoulun opetusta ja käytäntöjä? Lisäksi pohditaan, miten nämä koulutukseen liittyvät ihanteet, tavoitteet ja muutokset yhteenkietoutuivat ja lomittuivat aikakauden yleisiin taloudellisiin ja poliittisiin pyrkimyksiin. Kraftmanin puheet avaavat erityisen ja varhaisen näkökulman pedagogiikan historiaan ja opetuksen uudenlaiseen tavoitteelliseen kehittämiseen. Samalla hänen varhaisen pedagogisen ajattelunsa kautta voidaan tarkastella, miten koululaitos liitettiin ja lomittui osaksi yhteiskunnan taloudellista kehittämistä sekä tietoista varhaisen kansalaisyhteiskunnan rakentumista.

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2024-12-17

Viittaaminen

Viitaniemi, E. (2024). Johan Kraftman ja valistusajan varhainen pedagoginen ajattelu. Kasvatus & Aika, 18(4), 28–45. https://doi.org/10.33350/ka.142632