Opettajuus kansallissosialismin kontekstissa – Weimarin tasavallan koulupedagogista kansallissosialistiseen ideaaliopettajaan
Abstrakti
Keisarikunnan aikana saksalainen koulu oli autoritaarisen alamaisyhteiskunnan tuote, jonka toimintaa säätelivät preussilaiset kansalaishyveet, kuten tiukka kuri ja opettajakeskeisyys. Sodan molemmin puolin oli Saksassa saanut jalansijaa moni-ilmeinen reformipedagoginen liike, joka vaati koulun demokratisointia ja uudenlaista opettajuutta. Erityisesti Weimarin tasavallan päättäjät halusivat sulkea politiikan koulujen ulkopuolelle, samalla kun koulujen toimintaa haluttiin uudistaa. Kuitenkin kansallissosialistien valtaannousu tammikuussa 1933 merkitsi näiden reformien nopeaa päättymistä uusien vallanpitäjien muotoillessa päättäväisesti koululaitosta ja opettajien tehtäviä oman poliittisen katsomuksensa mukaisiksi. Tarkastelen artikkelissani, minkälaista kritiikkiä kansallissosialistit kohdistivat Weimarin tasavallan ajan pedagogiikkaan ja opettajiin sekä minkälainen oli uusien vallanpitäjien ideaaliopettaja.Viittaaminen
Kaarttinen, J. (2010). Opettajuus kansallissosialismin kontekstissa – Weimarin tasavallan koulupedagogista kansallissosialistiseen ideaaliopettajaan. Kasvatus & Aika, 4(3). Noudettu osoitteesta https://journal.fi/kasvatusjaaika/article/view/68221