Opettajan identiteetti ja identiteettipolitiikat hallintakulttuurin murroksissa
Abstrakti
Opettajilla on poliittisesti merkittävä asema yhteiskunnallisessa uusintamisessa ja siitä syystä ammattikunnan valtiolojaalius on pyritty takaamaan erilaisin rakenteellis-normatiivisin koulutuspoliittisin ratkaisuin. Artikkelissa jäsennetään governmentality-tutkimuksen käsittein kasvatustyön hallinnan historiaa ja tapoja, joilla opettajille on pyritty tuottamaan tietynlainen, kulloisenkin yhteiskuntapoliittisen totuuden regiimin legitimoiva identiteetti. Keskitymme erityisesti uusliberalistisen hallintakulttuurin kauteen kysyen, millainen opettajien kollektiivinen identiteetti näyttäisi olevan uuden hallinnan tavan tavoitteena ja voisiko sille löytyä vaihtoehtoa.Viittaaminen
Vuorikoski, M., & Räisänen, M. (2010). Opettajan identiteetti ja identiteettipolitiikat hallintakulttuurin murroksissa. Kasvatus & Aika, 4(4). Noudettu osoitteesta https://journal.fi/kasvatusjaaika/article/view/68240