Akateemisen yleisdidaktiikan vaikea ja lyhyt historia 1960-luvulta 2000-luvulle
Abstrakti
Artikkelin tutkimuskohteena ovat yleisen didaktiikan alan oppikirjat 1960-luvun lopusta 2000-luvun alkuun. Oppikirja-aineistosta piirtyy esille kolme murroskohtaa: tieteellistämisen aikakausi (1960-luvun lopulta 1970-luvulle), didaktiikan noususuhdanne (1980-luvulla) ja didaktiikan kriisi (1990-luvulta lähtien). Ajallisen ulottuvuuden lisäksi oppikirja-analyysissä hahmottuu neljä temaattista jäsennystä. Ensimmäisen perusteella on havaittavissa, kuinka didaktiikan suhde normatiivisuuteen on säilynyt, mutta muuttunut sisällöltään. Toiseksi on havaittavissa, kuinka didaktiikan ala on laajentunut huomattavasti tarkasteluajankohtana. Kolmanneksi teorian ja käytännön suhde on ollut koko ajan didaktiikan keskiössä, mutta näiden kahden välinen suhde on vaihdellut eri aikoina. Neljäntenä on havaittavissa yhteiskunnallisen aineksen heikentyminen.
Osasto
Artikkelit
Julkaistu
2012-06-01
Viittaaminen
Salminen, J., & Säntti, J. (2012). Akateemisen yleisdidaktiikan vaikea ja lyhyt historia 1960-luvulta 2000-luvulle. Kasvatus & Aika, 6(2). Noudettu osoitteesta https://journal.fi/kasvatusjaaika/article/view/68320