Harrastuksesta ammatiksi: historian opettajaksi opiskelevien suhde historiaan
Abstrakti
Artikkelissa tarkastellaan tulevien historianopettajien kuvauksia historiatietoisuutensa, historiasuhteensa, muotoutumisesta. Aineistona ovat 38 opiskelijan esseet aiheesta Minä ja historia. Niissä he analysoivat suhdettaan historiaan lapsuudesta aina yliopisto-opintoihin ja varhaiseen aikuisikäänsä sekä senhetkistä käsitystään historiasta. Esseet analysoitiin systemaattisesti laadullisen sisällön analyysin periaatteiden mukaisesti. Opiskelijoiden historiaelämäkerrat osoittavat historiaa koskevien kokemusten ja mielikuvien moninaisuuden ja myös erilaisten oppimiskokemusten ristiriitaisuuden.Viittaaminen
Virta, A. (2011). Harrastuksesta ammatiksi: historian opettajaksi opiskelevien suhde historiaan. Kasvatus & Aika, 5(3). Noudettu osoitteesta https://journal.fi/kasvatusjaaika/article/view/68418