Koululaiset kotiseudun representoijina toisen maailmansodan jälkeen Suomen Länsi-Lapissa ja Ruotsin Tornionlaaksossa

Kirjoittajat

  • Päivi Granö Lapin yliopisto
  • Anniina Koivurova Lapin yliopisto

Abstrakti

Artikkeli tarkastelee Suomen Länsi-Lapissa ja Ruotsin Tornionlaaksossa asuneiden koululaisten tuottamia käsityksiä kodistaan ja kotiseudustaan 1940-luvun lopussa ja 1950-luvun alussa. Aineisto koostuu kahden piirustuskilpailun tuotoksista. Tulokset osoittavat, miten koululaiset osallistuivat kotiseutukasvatuksen hengessä kansallisen yhtenäisyyden rakentamiseen sodanjälkeisessä tilanteessa. Samalla valtioiden välinen raja korostui.
Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2013-12-01

Viittaaminen

Granö, P., & Koivurova, A. (2013). Koululaiset kotiseudun representoijina toisen maailmansodan jälkeen Suomen Länsi-Lapissa ja Ruotsin Tornionlaaksossa. Kasvatus & Aika, 7(4). Noudettu osoitteesta https://journal.fi/kasvatusjaaika/article/view/68666