Vaikeasti kehitysvammaiseksi diagnosoituun opiskelijaan kohdistuneet suhtautumistyylit yliopisto- ja vapaa-ajan ympäristöissä

Kirjoittajat

  • Minna Saarinen Helsingin yliopisto

Abstrakti

Artikkelissa tarkastellaan, millä tavoin yliopisto- ja vapaa-ajan ympäristöjen ihmiset suhtautuvat vaikeasti kehitysvammaiseksi diagnosoituun opiskelijaan. Kehitysvammaiseksi diagnosoidulle 23-vuotiaalle opiskelijalle oli laadittu yksilöllinen ohjelma, johon kuului yliopisto-opintoja, vapaa-ajantoimintoja ja yhteisössä liikkumista. Toiminta perustui tuettuun aikuisopiskeluun. Aineiston koonnissa hyödynnettiin osallistuvaa havainnointia, haastatteluja ja opiskelijaa koskevia asiakirjoja. Eri tilanteissa esiintyi eniten passiivista ja tasa-arvoista suhtautumista, kun taas suojeleva tai negatiivinen suhtautuminen oli vähäisempää. Opiskelutoverien asenteet, kiire ja oma työskentelyinto olivat tekijöitä, joilla oli merkitystä suhtautumisen säätelyssä.
Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2013-12-01

Viittaaminen

Saarinen, M. (2013). Vaikeasti kehitysvammaiseksi diagnosoituun opiskelijaan kohdistuneet suhtautumistyylit yliopisto- ja vapaa-ajan ympäristöissä. Kasvatus & Aika, 7(4). Noudettu osoitteesta https://journal.fi/kasvatusjaaika/article/view/68676