Virtuaalitodellisuus-aineistojen ja interaktiivisen geomedian käytettävyys lukion historianopetuksessa

Kirjoittajat

  • Anssi Männistö Tampereen yliopisto

Avainsanat:

geomedia, lukion historianopetus, datavisualisoinnit, virtuaalitodellisuus, toinen maailmansota

Abstrakti

Tarkastelen katsauksessani lukion historianopetukseen suunniteltujen virtuaalitodellisuus- (VR) ja geomedia-aineistoja ja niiden käytettävyyttä. Aineistona ovat toista maailmansotaa koskevat suurten tietokantojen datavisualisoinnit ja niihin liittyvät oppimistehtävät. Esittelen tekstissä virtuaaliympäristössä toteutetun vartiopaikkapelin, jatkosodassa kaatuneiden määrää mallittavan datavisualisoinnin ja kaatuneiden päivittäistä ja paikkakuntakohtaista määrää esittävän geomediasovelluksen. Lisäksi kuvaan testiryhmänä toimineiden lukiolaisen näkemyksiä niistä.

Osasto
Katsaukset

Julkaistu

2020-05-28

Viittaaminen

Männistö, A. (2020). Virtuaalitodellisuus-aineistojen ja interaktiivisen geomedian käytettävyys lukion historianopetuksessa. Kasvatus & Aika, 14(2), 141–158. https://doi.org/10.33350/ka.89072