Osaamisperustaisen opetussuunnitelman monet merkitykset korkeakoulutuksessa
Abstrakti
Artikkeli käsittelee osaamisen ja osaamisperustaisen opetussuunnitelman erilaisia tulkintoja korkeakoulutuksessa. Tutkimusaineisto koostui osaamisperustaisuutta linjaavista dokumenteista sekä yliopiston ja ammattikorkeakoulun opetushenkilöstön haastatteluista. Merkityksenantoja tarkasteltiin kahden erilaista osaamisen tulkintaa edustavan paradigman valossa. Tulosten mukaan osaamisperustaiselle koulutukselle on annettu liian kapea-alaisia merkityksiä, jotka eivät sellaisenaan istu kaikkialle korkeakoulukenttään. Artikkeli tuo esille osaamiselle annettujen tulkintojen kirjoa. Valtaosin ne kytkeytyivät yhteiskunnan ja työelämän vaateisiin, pedagogisiin "osaamisen tuottamisen" prosesseihin sekä yksilön henkilöpääomaa koskeviin merkityksenantoihin.Viittaaminen
Mäkinen, M., & Annala, J. (2010). Osaamisperustaisen opetussuunnitelman monet merkitykset korkeakoulutuksessa. Kasvatus & Aika, 4(4). Noudettu osoitteesta https://journal.fi/kasvatusjaaika/article/view/68239