Sote-ammattiryhmiä yhdistävä, työelämässä tarvittava geneerinen osaaminen yliopistokoulutuksessa
Avainsanat:
geneerinen osaaminen, sosiaali- ja terveydenhuolto, työelämätarpeet, yliopistokoulutusAbstrakti
Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluintegraatio muuttaa sote-ammattilaisten työn tekemisen tapoja aiempaa monialaisemmaksi lisäten ammattiryhmiä yhdistävän yhteisen eli geneerisen osaamisen tarvetta. Uudenlaiset osaamisvaatimukset heijastuvat alan koulutusten sisältöihin. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin monitieteisesti yliopiston opetushenkilöstön näkemyksiä sote-ammattiryhmiä yhdistävästä geneerisestä osaamisesta. Fokusryhmähaastatteluihin osallistui opetushenkilöstöä eri sosiaali- ja terveydenhuoltoalan yliopistotasoisista koulutusohjelmista. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Tulosten mukaan sote-alan geneerisen osaamisen perustan muodostaa tieteellinen tieto ja näyttöön perustuva toiminta, jonka päälle rakentuvat systeeminen osaaminen ja rohkean ammattilaisen osaaminen. Geneerisen osaamisen työelämätarpeeseen pyritään koulutuksessa vastaamaan edistämällä työelämärajapinnassa tapahtuvaa oppimista ja tarkastelemalla sosiaali- ja terveydenhuoltoa laaja-alaisesti. Koulutuksen ja työelämän välistä keskustelua tarvitaan lisää, jotta valmistuvien sote-ammattilaisten osaaminen vastaa tulevaisuuden työelämätarpeita ja kannustaa uudenlaisiin työn tekemisen tapoihin.
Copyright (c) 2024 Työelämän tutkimus
Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.