Formatiivinen vertaisarviointi kehittää tärkeitä elämäntaitoja
Lectio praecursoria
Keywords:
vertaisarviointi, formatiivinen arviointi, palauteosaaminen, toimijuus, peruskouluAbstract
Lectio praecursoria kasvatustieteen väitöskirjaan Exploring interconnections between student peer assessment, feedback literacy and agency, Jyväskylän yliopistossa 22.5.2021.
Vertaisarviointi on Suomen peruskoulussa nuori ja lähes tutkimaton käytäntö, joka mainitaan ensimmäisen kerran vuonna 2016 voimaan astuneessa opetussuunnitelmassa. Väitöstutkimuksessani tarkastelin, miten 7. ja 8. luokkien oppilaat toteuttivat formatiivista vertaisarviointia fysiikan ja kemian opinnoissaan. Tulokset osoittavat, että rakentava vertaisarviointi vaatii oppilailta palauteosaamista ja toimijuutta, mutta tarjoaa myös mahdollisuuksia kehittää niitä. Opettajan tarvitsee puolestaan ymmärtää vertaisarviointia ja oppilaiden yksilöllisiä ominaisuuksia, jotta hän osaa tukea oppilaita vertaisarvioinnin aikana. Koulujen summatiivisesti painottuneessa arviointikulttuurissa vertaisarviointi on tervetullut formatiivisen arvioinnin muoto, jonka avulla voidaan keskittyä oppimiseen ja kehittymiseen.
How to Cite
Copyright (c) 2022 Kasvatus & Aika
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.