Suomen ensimmäisen yliopistollisen harjoittelupäiväkodin juuret ja synty
Avainsanat:
opettajankoulutus, opetusharjoittelu, varhaiskasvatuksen opettajankoulutus, varhaiskasvatusAbstrakti
Tässä artikkelissa tarkastellaan suomalaiseen varhaiskasvatuksen opettajankoulutukseen sisältyvien opetusharjoitteluiden järjestämisen kehittymistä vuosina 1863–2020 mallikoulujen seimistä ja lastentarhoista yliopistolliseen harjoittelupäiväkoti Rauman pikkunorssiin. Tutkimustehtäviä on kaksi, joista ensimmäisen tavoitteena on selvittää, millaiseen historialliseen taustaan yliopistollinen harjoittelupäiväkotikonsepti rakentuu, ja toisen tavoitteena on tutkia, millaiseksi konseptiksi se kehittyi. Tutkimusaineistoina käytettiin opetusharjoittelujärjestelmän kehittymisen vaiheita ja keskeisiä tapahtumia käsitteleviä historian tutkimuksia, viranomaisten selvityksiä, hallinnollisia ja lainsäädännöllisiä asiakirjoja sekä Rauman pikkunorssin suunnittelusta vastanneiden asiantuntijaryhmien kokousmuistioita (N=21) vuosien 2017–2020 aikana. Aineistot analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkimuksen tuloksena tarkastellaan varhaiskasvatuksen opettajankoulutuksen ja luokanopettajankoulutuksen eroavuutta niiden opetusharjoitteluiden kehittymisen osalta sekä kuvataan Rauman pikkunorssia yhtenä ratkaisuyrityksenä opettajankoulutuksen opetusharjoittelujärjestelmän yhtenäistämiseksi Turun yliopistossa. Lisäksi esitellään Rauman pikkunorssin kehittymistä tilojen, toimintojen ja toimijoiden kautta määriteltynä. Yhteenvetona tarkastellaan varhaiskasvatuksen opettajankoulutuksen opetusharjoittelujärjestelmän kehittymisen käännekohtia ja yliopistollisen harjoittelupäiväkodin perustamista osana sitä.
Viittaaminen
Copyright (c) 2024 Kasvatus & Aika
Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.