Opettajien tulkinnat yrittäjyyskasvatuksen tavoitteista diskursiivisena kamppailuna

Kirjoittajat

  • Maija Korhonen Itä-Suomen yliopisto
  • Katri Komulainen Itä-Suomen yliopisto
  • Hannu Räty

Abstrakti

2000-luvulla suomalainen koulutusjärjestelmä on kohdannut voimistuneen vaatimuksen edistää yrittäjyyttä osana muuta kasvatusta ja opetusta. Artikkelissa tarkastellaan yrittäjyyskasvatuksen vastaanottoa koulussa analysoimalla peruskoulun yläkoulun opettajien tulkintoja yrittäjyyskasvatuksen tavoitteista diskursiivisen kamppailun ja uusliberalistisen hallinnan näkökulmista. Analyysin kautta osoitetaan, että opettajat neuvottelevat yrittäjyyskasvatuksen tavoitteista koulukeskustelun historiallisesti muotoutuneessa diskursiivisessa kentässä.
Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2012-03-01

Viittaaminen

Korhonen, M., Komulainen, K., & Räty, H. (2012). Opettajien tulkinnat yrittäjyyskasvatuksen tavoitteista diskursiivisena kamppailuna. Kasvatus & Aika, 6(1). Noudettu osoitteesta https://journal.fi/kasvatusjaaika/article/view/68309