Tilastollinen järkeily ja oppilasarviointi suomalaisen kasvatustieteen historiassa Ian Hackingin tieteenfilosofian näkökulmasta
Abstrakti
Artikkelissa tarkastellaan tilastollisten tutkimusmenetelmien merkitystä suomalaiselle kansanopetuksen oppilasarvioinnille. Analyysi rajataan erityisesti toisen maailmansodan jälkeisille kolmelle vuosikymmenelle 1940-luvun lopusta 1970-luvun loppuun. Tänä aikana modernit tilastolliset menetelmät muodostuivat paradigmaattisiksi kasvatustieteellisen tutkimuksen metodeiksi. Samalla ne toimivat koulujärjestelmän rationaalisen suunnittelun välineinä, joilla pystyttiin tekemään mitattaviksi ja arvioitaviksi koulutuksen populaatiotason ilmiöitä.Viittaaminen
Saari, A. (2013). Tilastollinen järkeily ja oppilasarviointi suomalaisen kasvatustieteen historiassa Ian Hackingin tieteenfilosofian näkökulmasta. Kasvatus & Aika, 7(3). Noudettu osoitteesta https://journal.fi/kasvatusjaaika/article/view/68627