Toteutuuko maahanmuuttajataustaisten oppijoiden sivistyksellinen yhdenvertaisuus suomalaisessa koulutusjärjestelmässä?
Abstrakti
Tässä artikkelissa analysoidaan, miten opetuksen ja koulutuksen järjestäjät arvioivat onnistuneensa tunnistamaan maahanmuuttajataustaisten oppijoiden tarpeita ja tarjoamaan opetusta ja koulutusta yhdenvertaisesti. Empiirisenä aineistona on käytetty Tilastokeskuksen väestötilastoista koostettua aineistoa ja Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen Maahanmuuttajataustaiset oppijat suomalaisessa koulutusjärjestelmässä -teema-arvioinnin yhteydessä opetuksen- ja koulutuksenjärjestäjiltä kerättyä, aiemmin julkaisematonta kyselyaineistoa. Päätulokseksi saatiin, että maahanmuuttajataustaisten oppijoiden opetuksen ja koulutuksen yhdenvertaiseen saavutettavuuteen liittyy ongelmia, jotka on tunnistettu koulutusjärjestelmätasolla mutta ei järjestäjätahon itsearvioinneissa. Maahanmuuttajataustaisten oppijoiden järjestäjäkohtainen määrä näyttäisi olevan yhteydessä siihen, kuinka saavutettavaksi opetus ja koulutus arvioidaan järjestäjätasolla. Mitä vähemmän maahanmuuttajataustaisia oppijoita on, sitä heikommaksi opetuksen tai koulutuksen järjestäjä arvioi omat kykynsä ja mahdollisuutensa tunnistaa ja tarjota erilaista oppimisen tukea. Tällaisissa tilanteissa maahanmuuttajataustaisten oppijoiden opetus-ja koulutuspalveluiden yhdenvertainen saavutettavuus ei täyty.Viittaaminen
Ouakrim-Soivio, N., & Hietala, R. (2016). Toteutuuko maahanmuuttajataustaisten oppijoiden sivistyksellinen yhdenvertaisuus suomalaisessa koulutusjärjestelmässä?. Kasvatus & Aika, 10(4). Noudettu osoitteesta https://journal.fi/kasvatusjaaika/article/view/68698