Perusopetuksen tuen tarjonnan muutokset 1970–2016 – erityisopetuksesta oppimisen ja koulunkäynnin tukeen
Abstrakti
Artikkelissa kuvataan perusopetuksen tukijärjestelmän muutoksia normiteksteihin, erityisopetuksen tilastointeihin sekä aiempaan tutkimukseen pohjaten. Erityisopetuksellisen tuen määritelmät ja tilastointitavat ovat muuttuneet, mutta yleisenä päätelmänä on tukea saavien määrän suhteellinen lisäys erityisesti peruskoulujärjestelmään siirtymisen myötä. Tarkastelu kohdistuu myös muuttuviin tilastointeihin, joihin vaikuttavat voimassa olevan lainsäädännön, resurssien ja opetushallinnon tiedontarpeiden lisäksi myös kansainvälinen koulutuspolitiikka ja ylikansallisten toimijoiden tiedontarpeet. Artikkelissa kuvataan, kuinka tukijärjestelmää on normimuutosten kautta kehitetty tukemaan yhä laajenevaa osaa perusopetuksen oppilaista.