Joukkoviestinnästä digiaikaan
Tieto- ja viestintätekniikka suomalaisen perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteissa 1970–2014
Avainsanat:
peruskoulu, peruskoulun opetussuunnitelman perusteet, teknologia, tieto- ja viestintätekniikka, tieto- ja viestintätekniset merkityksetAbstrakti
Artikkelissa tarkastellaan suomalaisen peruskoulun ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden tieto- ja viestintätekniikkaan liittyviä merkityksiä ja niiden muuttumista viidellä eri vuosikymmenellä. Opetussuunitelmien perusteet heijastelevat muuttunutta suomalaista yhteiskuntaa, jossa myös tieto- ja viestintätekniikan merkitys on muuttunut. Kaikkia tutkittuja opetussuunnitelmia yhdistää tieto- ja viestintäteknisen todellisuuden myöntäminen, ja tieto- ja viestintätekniikan merkitys vain kasvaa tultaessa kohti nykyaikaa. Lisäksi opetussuunnitelmissa korostuu tieto- ja viestintätekniikkaan liittyvä aktiivinen, kriittinen suhtautuminen sekä sen merkitysten pohtiminen.
![](https://journal.fi/plugins/generic/tsvVertu/images/prlabel-large.jpg)
Viittaaminen
Copyright (c) 2020 Kasvatus & Aika
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.