Virtuaalitodellisuus-aineistojen ja interaktiivisen geomedian käytettävyys lukion historianopetuksessa
Avainsanat:
geomedia, lukion historianopetus, datavisualisoinnit, virtuaalitodellisuus, toinen maailmansotaAbstrakti
Tarkastelen katsauksessani lukion historianopetukseen suunniteltujen virtuaalitodellisuus- (VR) ja geomedia-aineistoja ja niiden käytettävyyttä. Aineistona ovat toista maailmansotaa koskevat suurten tietokantojen datavisualisoinnit ja niihin liittyvät oppimistehtävät. Esittelen tekstissä virtuaaliympäristössä toteutetun vartiopaikkapelin, jatkosodassa kaatuneiden määrää mallittavan datavisualisoinnin ja kaatuneiden päivittäistä ja paikkakuntakohtaista määrää esittävän geomediasovelluksen. Lisäksi kuvaan testiryhmänä toimineiden lukiolaisen näkemyksiä niistä.
Julkaistu
Viittaaminen
Copyright (c) 2020 Kasvatus & Aika
Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.