Perusopetuksen alimpien luokkien oppilaiden kokemuksia pandemian aikaisesta etäopetusjaksosta

Kirjoittajat

  • Miina Orell Turun yliopisto https://orcid.org/0000-0002-6519-7751
  • Juli-Anna Aerila Turun yliopisto
  • Mari Siipola Turun yliopisto
  • Heli Keinänen Turun yliopisto
  • Lauri Kemppinen Turun yliopisto
  • Tomi Kärki Turun yliopisto
  • Pasi Koski Turun yliopisto

Avainsanat:

etäopetus, perusopetus, kokemukset, päätelaite, COVID-19

Abstrakti

Artikkelissa kuvataan vuosiluokkien 1−3 oppilaiden kokemuksia etäopetuksesta. Tutkimus pohjaa Distant Learning -tutkimusryhmän keräämään aineistoon, johon on koottu eri-ikäisten oppilaiden, opettajien ja huoltajien kokemuksia kevään 2020 etäopiskelujaksosta. Tässä artikkelissa tutkimusaineistona käytetään perusopetuksen alimpien luokkien oppilaiden (n=212) kyselyvastauksia. Tavoitteena on kuvata oppilaiden näkemyksiä siitä, miten he kokivat etäopetusajan ja miten koulutyö etäopetusjaksolla heidän kokemuksensa mukaansa järjestyi. Artikkelissa selvitetään myös, miten se, että oppilaalla oli käytettävissä opetuksen järjestäjän tarjoama päätelaite, oli yhteydessä kokemuksiin etäopetuksesta. Tulokset osoittavat, että alimpien luokkien oppilaat olivat pääsääntöisesti kokeneet etäopetusajan myönteisesti. Henkilökohtainen koulun tarjoama päätelaite lisäsi opiskelun koulumaisuutta ja vuorovaikutusta opettajan kanssa. Oppilaat, joilla ei ollut käytössään koulun tarjoamaa laitetta, kokivat tarvinneensa enemmän apua kodin aikuisilta. He myös opiskelivat yleisemmin joko kodin aikuisten tai lapsen itsensä päättämän aikataulun mukaisesti. Ne oppilaat, jotka eivät ajatelleet etäopetuksen sopivan itselleen, kokivat etäopetusaikana enemmän yksinäisyyttä ja muita harvemmin ilontunteita. 

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2021-12-15

Viittaaminen

Orell, M., Aerila, J.-A., Siipola, M., Keinänen, H., Kemppinen, L., Kärki, T., & Koski, P. (2021). Perusopetuksen alimpien luokkien oppilaiden kokemuksia pandemian aikaisesta etäopetusjaksosta . Sosiaalipedagogiikka, 22, 139–163. https://doi.org/10.30675/sa.102826