Sosionomiopiskelijat sosiaalipedagogista asiantuntijuutta rakentamassa Olopisteellä

Kirjoittajat

  • Helena Hatakka LAB-ammattikorkeakoulu
  • Tarja Kempe-Hakkarainen LAB-ammattikorkeakoulu
  • Outi Jokinen LAB-ammattikorkeakoulu

Avainsanat:

sosiaalipedagogiikka, työelämälähtöisyys, oppimisprosessi, kehittäminen

Abstrakti

Tässä käytäntökuvauksessa avataan sosiaalipedagogista työotetta Harjulan Setlementti ry:n hallinnoimassa Olopiste – aktiivisuudella tasapainoista arkea -hankkeessa ja kuvataan LAB-ammattikorkeakoulun Lahden kampuksen sosionomiopiskelijoiden mahdollisuuksia rakentaa omaa sosiaalipedagogista asiantuntijuuttaan ja toimintapätevyyttään
aidossa työelämäympäristössä.
Käytäntökuvauksessa esitellään vaihtoehtoisen työelämään integroidun oppimistehtävän toteutusta Sosiaalinen osallisuus -opintojaksolla lukuvuonna 2020–2021. Oppimistehtävä toteutettiin paritehtävänä ja se sisälsi opintojakson teoriaan perehtymistä ja kaksi työpäivää Olopisteellä. Tekstissä tarkastellaan, miten opiskelijoiden sosiaalipedagoginen toimintapätevyys rakentui oppimistehtävän myötä.
Opintojakson lopuksi opiskelijat tuottivat teoriaa ja käytäntöä yhdistäviä reflektioita, joita tässä käytäntökuvauksessa on jäsennetty Madsenin sosiaalipedagogisen toimintapätevyyden mallin mukaan. Reflektioiden pohjalta keskeiseksi havainnoksi muodostui se, että opiskelijoiden toimintapätevyys lähti kehittymään. Opettajien ja valmentajien yhteistyöllä oli merkittävä rooli oppimistehtävän toteuttamisessa ja opiskelijoiden ohjaamisessa.
Matalan kynnyksen paikkana Olopiste tarjosi turvallisia oppimismahdollisuuksia alkuvaiheen opiskelijoille. Vaihtoehtoinen suoritustapa tuki opiskelijoiden osallisuutta ja toimijuutta. Opiskelijoiden oppimisprosessista antama palaute oli monipuolista ja lisäsi opettajien ja valmentajien ymmärrystä siitä, miten erilaisia opiskelijoiden oppimisprosessit
olivat.

Osasto
Käytäntökuvaukset

Julkaistu

2021-12-15

Viittaaminen

Hatakka, H., Kempe-Hakkarainen, T., & Jokinen, O. (2021). Sosionomiopiskelijat sosiaalipedagogista asiantuntijuutta rakentamassa Olopisteellä. Sosiaalipedagogiikka, 22, 197–209. https://doi.org/10.30675/sa.109046