Vapaaehtoistoiminnasta oppiminen ja sosiaalipedagogiikka

Kirjoittajat

  • Niina Manninen
  • Eija Raatikainen

Avainsanat:

Vapaaehtoistoiminnasta oppiminen, Service-Learning, sosiaalipedagogiikka

Abstrakti

Metropolia ammattikorkeakoulussa kaikkien sosionomiopiskelijoiden opintoihin sisältyy vapaaehtoistoiminnan harjoittelu (5 opintopistettä). Tämä harjoittelu pohjautuu vapaaehtoistoiminnasta oppimisen malliin, jossa opitaan ja sovelletaan sosiaalipedagogiikkaa käytännön vapaaehtoistoiminnassa. Malli kehitettiin osana Euroopan sosiaalirahaston rahoittamaa KAMU (kaveriohjausta maahanmuuttajille) -hanketta (2013–2014), jota Metropolian sosiaalialan tutkinto-ohjelma koordinoi. Malli kytkeytyy Service-Learning -pedagogiikkaan. Vapaaehtoistoiminnasta oppiminen on kokemuksista oppimista, jota vapaaehtoistoimintaan osallistuminen ja toiminnan reflektio jäsentävät. Sen hyödyt ovat huomattavat esimerkiksi opiskelijan kohtaamistaitojen kehittymisen, yhteisöjä osallistavien prosessien sekä koulutuksen kehittämisen näkökulmasta. Parhaimmillaan vapaaehtoistoiminnasta oppiminen kehittää opiskelijan eettistä identiteettiä, tietoista arvo-osaamista sekäkansalaisvastuuta. Vapaaehtoistoiminnasta oppimisessa opiskelijan ymmärrys sosiokulttuurisesta innostamisesta ja yksilöä tukevista osallistumisen prosesseista kasvaa ja kehittyy.

Osasto
Katsaukset

Julkaistu

2015-11-30

Viittaaminen

Manninen, N., & Raatikainen, E. (2015). Vapaaehtoistoiminnasta oppiminen ja sosiaalipedagogiikka. Sosiaalipedagogiikka, 16, 195–205. https://doi.org/10.30675/sa.122665