Vad betyder akademiseringen av de socialpedagogiska utbildningarna för utvecklande av självständigt handlande socialarbetare/pedagoger?
Avainsanat:
Socialpedagogik , Utbildning, Professionellt förhållningssättAbstrakti
Dagens samhälle ställer människan inför allt fler utmaningar denne måste kunna hantera. Utmaningar som både kräver mod och kunskaper. Den samhälleliga utvecklingen innebär att allt fler krav ställs på människan att kunna göra sig intressant för andra utan att utmålas som avvikande. Vad innebär det för den professionelle socialarbetaren/pedagogen? I artikeln diskuteras om självständighet och mod kan utvecklas i den allt mer akademiserade utbildningen. Vad betyder det att studenternas kunskapsinlärning allt mer lämnats över till dem själva i form av mer omfattande litteratur som bearbetas genom individuella skriftliga uppgifter? Att allt färre timmar erbjuds studenter för gemensamma reflektioner och de praktiknära inslagen får allt mindre utrymme. Hur påverkar detta studentens utvecklande av professionellt förhållningssätt, tillämpning av samhällets regelsystem eller förståelse för samhällets grunder för att skapa förutsättningar för alla dess medlemmar att ingå i samhällets gemenskaper. Artikelns övergripande frågor som är tänkta att utgöra en röd tråd med en avslutande konklusion är: Är skrivandet ett sätt att utveckla ett professionellt förhållningsätt? Kan skrivandet stärka den professionelles och den aktuells mod?