Lapsen ”liikkumavara" varhaiskasvatuksen eetosten ristivedossa

Kirjoittajat

  • Tiina Pusa
  • Kati Rintakorpi
  • Sinikka Rusanen
  • Seija Mäenpää

Avainsanat:

Varhaiskasvatus, dokumentointi, taidekasvatus

Abstrakti

Tässä tutkimuksessa tarkastellaan suomalaista varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen arkea keskusteluttamalla kolmea osa-aineistoa keskenään ja suhteessa teoriaan. Tarkastelua suuntasi kysymys, millainen liikkumavara lapselle jää varhaiskasvatuksessa. Aineistot olivat yksittäisen lapsen kasvunkansioihin liittyvät haastattelut, pienten lasten ryhmässä koottu dokumentointiaineisto ja kymmenessä päiväkodissa toteutetun kehittämishankkeen dokumentointiaineisto. Aineisto analysoitiin laadullisilla menetelmillä aineistolähtöisesti. Keskeiseksi vaiheeksi nousi aineiston tarkastelu yhteisöllisen, normittavan ja yksilöllisen eetoksen valossa. Johtopäätöksenä esitetään, että kolmen eetoksen tasapainoinen esiintyminen varhaiskasvatuksessa tukee lapsen liikkumavaraksi luonnehdittua aluetta varhaiskasvatuksen arjessa. Aineiston kriittinen tarkastelu avaa näkökulmia varhaiskasvatuksen uudistamiseen ja alan koulutuksen kehittämiseen.

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2016-11-30

Viittaaminen

Pusa, T., Rintakorpi, K., Rusanen, S., & Mäenpää, S. (2016). Lapsen ”liikkumavara" varhaiskasvatuksen eetosten ristivedossa. Sosiaalipedagogiikka, 17, 35–62. https://doi.org/10.30675/sa.122693