Mitä ammattikorkeakoulun kansalaistoiminnan ja nuorisotyön koulutusohjelman lehtorin sosiaalipedagoginen asiantuntijuus voisi olla?
Avainsanat:
sosiaalipedagogiikka, asiantuntijuus, ammattikorkeakouluAbstrakti
Tarkastelen Humanistisen ammattikorkeakoulun kansalaistoiminnan ja nuorisotyön koulutusohjelman kontekstissa lehtorin sosiaalipedagogista asiantuntijuutta. Lähden liikkeelle kuvaamalla Humanistisen ammattikorkeakoulun, yhteisöpedagogitutkinnon ja omia lähtökohtiani. Määrittelen asiantuntijuutta, sen yhteisöllistä luonnetta ja integratiivista pedagogiikkaa. Tarkastelen tanskalaisen Bent Madsenin ja brasialaisen Paulo Freiren sosiaalipedagogista ajattelua ja antia sosiaalipedagogisen asiantuntijuuden kannalta. Lopuksi pohdin Humanistisen ammattikorkeakoulun lehtorin sosiaalipedagogisen asiantuntijuuden kehittämisen mahdollisuuksia ja teen muutamia kysymyksiä. Katsaus on vahvasti itsereflektiivinen.