Liikennekasvatusta sosiaalipedagogisesta näkökulmasta

Kirjoittajat

  • Ronja Tuhkanen
  • Emmi Tikkanen

Avainsanat:

liikennekasvatus, kansalaiskasvatus, varhaiskasvatus, toiminnalliset menetelmät

Abstrakti

Tämän katsauksen aiheena on opinnäytetyönä toteutettu esikouluikäisten liikennekasvatus. Katsauksessa korostuvat liikennekasvatuksen toteutus toiminnallisin menetelmin sekä sosiaalipedagogisen ajattelun ja eritoten kansalaiskasvatuksellisen näkökulman liittäminen liikennekasvatukseen ja varhaiskasvatukseen. Käsittelemme liikennekasvatusta kasvatuksena, ohjauksena tai opetuksena, jonka tarkoitus on välittää tietoa turvallisesta liikennekäyttäytymisestä. Sosiaalipedagogiikka tukee yksilöä kasvamaan yhteiskuntaan ja toimimaan yhteisön jäsenenä. Käsittelemmekin liikennekasvatusta osana kansalaiskasvatusta, jossa yksilö toimii yhteisön jäsenenä yhteisön normien mukaisesti. Kansalaiskasvatuksellinen näkökulma realisoituu liikennekasvatuksessa yhteiskunnan asettamien liikennesääntöjen ja hyväksyttyjen liikennekäyttäytymismallien opettamisen kautta, kuitenkin siten, että pyrkimyksenä on orjallisen sääntöjen noudattamisen sijaan yhteisen hyvän tunnistaminen ja sisäistäminen omaan ajattelutapaan ja käytökseen. Katsauksessa esitelty opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena liikennekasvatusprojektina lahtelaisen päiväkodin esiopetusryhmässä. Sosiaalipedagogiselle kasvatustyölle ominaisia toteutustapoja ovat erilaiset toiminnalliset ja osallistavat menetelmät, sillä ajattelutavan siirtyessä käytäntöön se voi auttaa lasta kasvamaan itsenäiseksi, valintoihin kykeneväksi yhteisön jäseneksi. Liikennekasvatuksen sosiaalipedagogisen näkökulman mahdollisuudet lasten osallistamiseen eivät rajoitu kuitenkaan liikennekasvatuksen toteutukseen, ja katsauksessa olemmekin käsitelleet lasten osallisuutta myös liikennekasvatuksen sekä liikenteen suunnittelussa.

Osasto
Katsaukset

Julkaistu

2016-11-30

Viittaaminen

Tuhkanen, R., & Tikkanen, E. (2016). Liikennekasvatusta sosiaalipedagogisesta näkökulmasta. Sosiaalipedagogiikka, 17, 83–94. https://doi.org/10.30675/sa.122694