Aikuiskasvatus on tieteenalansa ainoa kotimainen vertaisarvioitu tiedejulkaisu. Se lisää tutkimuksen ja käytännön välistä vuoropuhelua yhteiskunnassa. Aikuiskasvatus edistää moniäänistä ja kriittistä keskustelua aikuisuudesta. Aikuiskasvatus ilmestyy välittömästi avoimena, maksuttomana verkkojulkaisuna neljä kertaa vuodessa. Tutustu lehteen. 

Current Issue

Vol. 44 No. 3 (2024): Aikuiskasvatus Journal 3/2024
					View Vol. 44 No. 3 (2024): Aikuiskasvatus Journal 3/2024

PÄÄKIRJOITUKSESSA Ulpukka Isopahkala-Bouret pureutuu uhanalaiseen ilmiöön, tiedejulkaisemisen monimuotoisuuteen: ”Kotimainen tiedejulkaiseminen ansaitsee kestävällä pohjalla olevan mallin, jossa huomioidaan sekä tiedejulkaisemiseen eri rooleissa osallistuvien tutkijoiden rahallinen palkitseminen että meritoituminen.”

TIEDEARTIKKELEISSA

Pasi Pyöriä, Tuija Koivunen ja Heidi Lehtovaara tarkastelevat perhesuhteita koskevia sukupuolittuneita syrjintäkokemukset rekrytoinnissa. Tyypillisimmillään nuorelta tai varhaiskeski-ikäiseltä naiselta kysytään työhaastattelussa perheen perustamisesta, parisuhteesta ja lasten hoivavastuusta, vaikka laki ei salli hakijan syrjäyttämistä näillä perustein. Henkilökohtaisia ominaisuuksia koskevat kysymykset voivat täyttää laissa nimetyn kielletyn syrjinnän tunnusmerkit.

Liila Holmberg ja Anna-Maija Niemi tutkivat itsen työstämisen affektiivisia käytäntöjä naisvankilan yhteisökuntoutusosastolla. Etnografiseen aineistoon perustuvassa tutkimuksessaan he osoittavat, että tunnetyöskentelyssä vankien vaikeat tunnekokemukset voivat kääntyä palvelemaan heidän kuntoutumistaan.

Miira Niska, Minna Paanasalo ja Antero Olakivi pureutuvat yhteiskuntatieteiden opiskelijoiden yrittäjämäisyyteen työelämäarvojen valossa. Sosiaalipsykologi Shalom H. Schwartzin arvoteorian ja kyselyaineiston perusteella yrittäjämäiset arvot eivät ole opiskelijoille vieraita tai merkityksettömiä, mutta samalla perinteistä palkkatyökulttuuria heijastavat turvallisuusarvot ovat säilyttäneet merkityksensä.

NÄKÖKULMASSA KÄYTÄNTÖÖN Kaisa Pelanteri ja Seija Ollila tarkastelevat vertaisryhmätyönohjaus varhaiskasvatuksen opettajien osaamisen ja hyvinvoinnin tukena.

DIALOGISSA kerrotaan, miten marraskuisten Kasvatustieteen päivien esiseminaareissa perataan tiedejulkaisemisen arviointiprosesseja, jotta tutkijoilla on käytössään yhä paremmat työkalut tutkimuksen laadunvarmistukseen.

TUTKIJA LIIKKEESSÄ esittelee Turun yliopiston väitöskirjatutkija Heini Ahosen, joka koordinoi Turussa järjestettäviä Kasvatustieteen päiviä.

KIRJA-ARVIOISSA kohteina työelämän tyhjänpuhujat, verbaalinen väkivalta verkossa ja Evald V. Iljenkovin perintö.

Sometunnisteet: #aikuiskasvatus #arkisivistys

Published: 2024-10-01

Näkökulmia käytäntöön

Summaries

View All Issues