”Mä tiedän millainen vastuu mulla on Suomen yhteiskunnassa, tämän yhteiskunnan kehittämisessä”
Oman äidinkielen opettajien yhteiskunnalliset tavoitteet ja yhteiskunnallinen toiminta
Avainsanat:
oman äidinkielen opettajat, yhteiskunnallinen päämäärätietoisuus, yhteiskunnallinen toimintaAbstrakti
Tässä artikkelissa tarkastellaan monikielisen oppilaan oman äidinkielen (OÄK) opettajien yhteiskunnallista päämäärätietoisuutta yhteiskunnallisten tavoitteiden ja yhteiskunnallisen toiminnan näkökulmista. Tutkimus perustuu oman äidinkielen opettajien haastatteluihin (N=20), jotka on analysoitu laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen perusteella OÄK-opettajien yhteiskunnalliset tavoitteet voidaan jakaa kahteen pääryhmään: inklusiivisen yhteiskunnan rakentamiseen ja oman äidinkielen opetuksen rakenteiden kehittämiseen. Keskeiseksi osoittautuu opettajien halu lisätä maahanmuuttotaustaisten suomalaisten ymmärrystä yhteiskunnasta ja mahdollisuuksista toimia siinä. Opettajat osallistuvat yhteiskunnalliseen toimintaan monin eri tavoin kouluyhteisössä, kuntatasolla, yhdistystoiminnassa, puoluepolitiikassa ja tutkimuksen kentällä. Kokonaisuutena OÄK-opettajien yhteiskunnallinen päämäärätietoisuus ilmenee verrattain vahvana.
Viittaaminen
Copyright (c) 2024 Kasvatus & Aika
Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.