Ilmoitukset

Uusin numero

Vol 26 (2025): Sosiaalipedagogiikka
					Näytä Vol 26 (2025): Sosiaalipedagogiikka

PÄÄKIRJOITUKSESSA
Sanna Ryynänen käy kuvitellun keskustelun Paulo Freiren ja Cesare de Florio La Roccan kanssa halun pedagogiikasta (portugaliksi pedagogia do desejo), tarpeesta soveltaa sitä nyky-Suomessa sekä paikan pedagogisuudesta ja sen yhteyksiä rakentavasta merkityksestä. Kyseessä on Sannan jäähyväispääkirjoitus, sillä hän jättää päätoimittajan tehtävän vuoden 2025 lopussa.

ARTIKKELEISSA
Anna‑Sofia Holappa, Timo Toikko ja Aini Pehkonen tarkastelevat kouluterveyskyselyn aineiston analyysin pohjalta nuorten erittäin heikkoa osallisuuden kokemusta. He tunnistavat erittäin heikon osallisuuden kokemuksen yhteyksiä nuorten sosioekonomiseen taustaan, terveydellisiin tekijöihin ja sosiaalisten suhteiden laatuun.

Karoliina Nikula ja Sari Heikkinen kartoittavat kirjallisuuskatsauksessaan kokemusasiantuntijoiden osallisuuden sosiaalieettisiä ulottuvuuksia. Katsaus kokoaa yhteen kokemusasiantuntijuutta eri näkökulmista käsittelevien kansainvälisten tutkimusten havaintoja liittyen osallisuuden edistämisen tavoitteisiin ja toteutumisen esteisiin.

Matilda Wrede‑Jäntti ja Carolina Silin tarkastelevat kouluvalmentajien kokemuksia ja kuvauksia työstään.  He jäsentävät kouluvalmentajien työn tavoitteita, lähestymistapoja ja menetelmiä ja tunnistavat niiden pohjalta työssä toteutuvia sosiaalipedagogisia työorientaatioita.

KATSAUKSESSA
Nina Ruhkala tarkastelee hevosen toimijuutta sosiaalipedagogisessa hevostoiminnassa. Katsaus yhdistää sosiaalipedagogiikan, eläinten käyttäytymistieteen, posthumanismin ja eläinfilosofian näkökulmia ja tunnistaa hevosen toimijuuden mahdollisuuksia ja rajoitteita Martha Nussbaumin toimintamahdollisuuksien teorian tarjoamasta viitekehyksestä käsin.

KÄYTÄNTÖKUVAUKSISSA
Laura Hokkanen ja Sari Miettinen kuvaavat Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun yhteisöpedagogikoulutuksen pedagogista opintomatkaa Auschwitz-Birkenaun keskitysleirimuseoon reflektoiden kokemuksia synkän matkailun (dark tourism) viitekehyksessä. He pohtivat synkän historian kohtaamisen ja vaikeiden kokemusten jakamisen merkitystä empatian kehittymisen ja toivon tunteen ylläpitämisen näkökulmista.

Silja Holma esittelee Sosiaalipedagogiikan päivillä keväällä 2025 toteuttamansa ohjatun tietoisuusharjoitteen teoreettisen taustan, kuvaa harjoitteen toteuttamista ja pohtii harjoitteen herättämän keskustelun pohjalta rakennetun ympäristön merkitystä maailmassa olemisen kokemukselle.

Erkka Laininen ja Maria Joutsenvirta kuvaavat planetaarisen sosiaalipedagogiikan teoriakehykseen pohjautuvaa tulevaisuuslähtöistä oppimisprosessia, joka tähtää ruokakulttuurin uudistumiseen ja tukee planetaarisen toimijuuden vahvistumista.

KIRJA-ARVIOSSA
Venla Järvensivu ja Maija Jones avaavat lukukokemustaan Minna Salamin teoksesta Can Feminism be African? A Most Paradoxical Question. He kuvaavat kirjan pääsisältöjä ja nostavat esiin Salamin käsittelemiä sosiaalipedagogisestikin kiinnostavia kysymyksiä.

PUHEENVUOROISSA
Roni Mikkonen, Tiina Autio ja Petra Malin tarkastelevat lektioissaan väitöskirjojensa keskeisiä teemoja.

Teppo Eskelinen ja Jari Lanki käsittelevät keskusteluesseessään terveydenhoidon ongelmakohtia sekä sosiologis-filosofisesta että kokemuksellisesta näkökulmasta. He tekevät kriittisiä huomioita esimerkiksi palveluita tarvitsevalta vaadittavasta toimijuudesta.

***

Julkaisun taitto: Ari Kuusisto

Julkaistu: 2025-12-16

Koko numero

Näytä kaikki numerot