Aikuiskasvatus on tieteenalansa ainoa kotimainen vertaisarvioitu tiedejulkaisu. Se lisää tutkimuksen ja käytännön välistä vuoropuhelua yhteiskunnassa. Aikuiskasvatus edistää moniäänistä ja kriittistä keskustelua aikuisuudesta. Aikuiskasvatus ilmestyy välittömästi avoimena, maksuttomana verkkojulkaisuna neljä kertaa vuodessa. Tutustu lehteen. 

Uusin numero

Vol 45 Nro 1 (2025): Aikuiskasvatus 1/2025
					Näytä Vol 45 Nro 1 (2025): Aikuiskasvatus 1/2025

PÄÄKIRJOITUKSESSA  Anu Järvensivu toteaa, että aikuiskasvatuksella on paljon annettavaa keskusteluun kestävästä työelämästä: ”Jos haluamme nostaa koulutustasoa yhteiskunnassa, on rakennettava uudelleen koulutusmyönteinen kulttuuri. Luotetaan, että koulutuksessa kehittyvä osaaminen ja sivistys ovat monin tavoin tärkeitä muuttuvassa yhteiskunnassa, kriiseissä ja työpaikkojen menestyksessä.”

Tehokkuusilluusion vastalääkkeeksi tarvitaan työelämän arkisivistystä: ”Sivistysyhteiskunnassa halu­taan huolehtia työhyvinvoinnista sen itsensä vuoksi, ei vain siksi, että se myös nostaa tuottavuutta”, päätoimittaja sanoo.

TIEDEARTIKKELEISSA

Merianna Rossi, Katja Vähäsantanen ja Saara Pyykkönen tarkastelevat työhyvinvointitoimijuutta esihenkilötyössä: ” Narratiivisessa tutkimuksessa kehitetty työhyvinvointitoimijuuden käsite avaa uuden näkökulman työhyvinvoinnin tutkimiseen ja tukemiseen. Esihenkilön ja valmentajan välisessä dialogissa koostetusta tutkimusaineistosta syntyi neljä tyyppitarinaa, jotka ilmentävät edistävää, vastustavaa, epävarmaa ja ulkoistavaa työhyvinvointitoimijuutta.”

Inkeri Lahti, Mirjamaija Mikkilä-Erdmann ja Tuike Iiskala tutkivat asemoitumista ja ammatillista toimijuutta kouluyhteisön johtamisessa: ”Perusopetuksen rehtorien oppimispäiväkirjoihin ja teemahaastatteluihin perustuva narratiivinen tutkimus nostaa esiin kolme tarinalinjaa, jotka kuvaavat rehtorien asemoitumista ja ammatillista toimijuutta. Ne ilmentävät traditioiden, rehtorin ja yhteisön merkitystä. Kun johtamisen ytimessä on koulun tavoitteellinen kehittäminen, ammatillinen toimijuus vaatii tukea työnjohdolta ja koulutuksesta.”

Jiri Nieminen kysyy, kuinka kokemuksellisen ja rationaalisuutta korostavan tiedon vastakkainasettelua on mahdollista purkaa aikuiskasvatuksessa ja intersektionaalisessa tiedontuotannossa filosofi Baruch Spinozan affekti- ja tieteorian pohjalta: ”Sosiaalityön kandidaatti- ja maisterivaihteen opiskelijoiden esiintuomien kokemusten synnyttämät affektit tarjoavat aikuiskasvattajalle mahdollisuuden itsetutkiskeluun.”

DIALOGISSA Aikuiskasvatuksen väistyvä päätoimittaja Ulpukka Isopahkala-Bouret ja vuoden alussa päätoimittajana aloittanut Anu Järvensivu pohtivat laadukkaan tiedejulkaisun olemusta.

TUTKIJA LIIKKEESSÄ esittelee Tampereen yliopiston aikuiskasvatuksen professorin Hanna Toiviaisen. Hän tutkii kansainvälisessä tutkimusverkostossa, millaisia työssä oppimisen mahdollisuuksia digitalisaatio tarjoaa.

KIRJA-ARVIOISSA Eero Ojasen Sivistyssäätiö, Hanna Kuuselan Syytös, Kai Alhasen Dialogikirja ja Rutger Bregmanin Moraalinen kunnianhimo.

LISÄKSi: Vuoden tiedeartikkelin kirjoittajat Miila Holmberg ja Anna-Maija Niemi tutkivat yhteisöllistä kuntoutusta ja itsen työstämistä modernissa naisvankilassa. Aikuiskasvatuksen vuosikirjat digitoidaan verkkoon kaikkien saataville. Lausunnonantajat arvioivat koko joukon tiedeartikkelien käsikirjoituksia vuonna 2024.

Sometunnisteet: #aikuiskasvatus #arkisivistys

Julkaistu: 2025-03-27

Koko numero

Dialogi

Lausunnonantajat

Summaries

Näytä kaikki numerot